Cabaretier

Bekijk en lees hier meer over dE SHOWS VAN VINCENT BIJLO.

OUDEJAARSCONFERENCE 2017 (2017-2017)



Na 28 jaar ononderbroken op het toneel te hebben gestaan, dacht Vincent Bijlo dat het wel eens een keer kon, een sabbatical year. Hij zou, nam hij zich voor, niets anders doen dan ademen en luisteren naar de wind en de zee, gezeten op de veranda van zijn tweede huis op de Gallemiezen. De wereld, dacht hij, draaide zonder hem ook wel gewoon door. Hij probeerde het echt, maar na vijftig dagen sabbatical had hij het alweer gezien. Het wereldnieuws bleek een veel sterkere magneet te zijn dan hij altijd gedacht had. Hij kon niet buiten de gonzende, zoemende cloud en hij voelde een onbedwingbare behoefte in het lawaai, dat gedurende 2017 steeds verder aanzwol, een partijtje mee te trumpetteren. Toen hij premier Rutte hoorde zeggen: “Doe normaal of ga weg”, verliet hij, samen met zijn vrouw, de Gallemiezen en kwam terug. Eenmaal thuis in Bunnik riepen ze hun muzikanten bij elkaar en begonnen de toon van 2017 te treffen. De muziek was in eerste instantie niet om aan te horen. Een valse brij van tonen was het, die door merg en been ging. Iedereen blies zijn of haar eigen partij zonder de anderen te horen. Het leek de internationale politiek wel. In november zal die toon zijn uitgekristalliseerd en tot aanhoorbare muziek geworden zijn. De conferences zullen er niet om liegen. Want als er één jaar is dat schreeuwt om een oudejaarsshow dan is het wel 2017. Want is het normaal dat een premier iedereen oproept tot normaal doen? En dan, wat is normaal, wie bepaalt dat?
Vincent Bijlo & vrienden: ‘Doe Normaal Of Ga Weg’ (voorlopige titel). Een avondvullende eindejaarsshow die 2017 Ná Christus de plaats geeft die het in de jaartelling verdient. Met conferences van Bijlo, muziek van de vrienden en zang van Mariska Reijmerink. Echt heel normaal zal deze show niet worden.

Het nieuwe nu 2.0 (2016-2017)


Vincent Bijlo heeft een ukelele met wifi, een zelfrijdende auto en een robot (die, wat hij ook tegen haar zegt, nooit kwaad wordt). Welkom in Het Nieuwe Nu, die goeie nieuwe tijd. Toch ruikt zo’n robot niet lekker en ze heeft geen warme soft ware. Techniek is leuk, maar vaar er nooit blind op, want dan zie je de mens niet meer.

Kom kijken en luisteren naar Vincents bespiegelingen over de tijd waarin wij leven, en ontdek dat u het opvallend vaak met hem eens zult zijn!


Vincent Bijlo & The Rossettis 'Op Woeste Hoogte' (2016-2016)


In ‘Op woeste hoogte’ vertolkt Vincent Bijlo, begeleid door The Rossettis, het romantische en fascinerende verhaal van de drie beroemde dochters Brontë in het ruige Noord-Engeland van de negentiende eeuw.

The Rossettis is de formatie rond zangeres en componiste Mariska Reijmerink, die voor dit muziektheaterprogramma Britse poëzie uit de negentiende eeuw op muziek zette. In een meeslepend programma, waarin Vincent Bijlo de rol van vader Patrick Brontë op zich neemt, zingt Reijmerink, begeleid door piano, viool en drums, de prachtige liederen over verdriet, blijdschap, angst en het sterke verlangen om tot bloei te komen. De muziek van deze show verscheen eerder op de cd For Beauty’s Sake.



Het nieuwe nu (2015-2016)


In Het Nieuwe Nu bekijkt Vincent de wereld door een ‘slimme’ bril en verplaatst hij zich in een zelfrijdende auto. Hij kan alles, alles, alleen. Dat maakt hem gelukkig, althans, dat is de bedoeling. Maar waarom mist hij zijn chauffeur zo? Waarom verdwaalt hij, ondanks dat zijn auto de weg weet?

Enkeltje Mars (2013-2015)


Ik, Vincent Bijlo, zal niet lang meer op aarde rondlopen. Ik ga, als eerste en voorlopig enige cabaretier, naar Mars. Ik ga daar de functie van huiscabaretier uitoefenen. Terug kan ik nooit meer, er staan nog geen benzinepompen op Mars.

Deze missie wordt de grootste uitdaging uit mijn leven, maar ik kan het aan, mijn hele leven tot nu toe was namelijk al één grote uitdaging. Ik bleef al zitten op de kleuterschool. Dat had niets met mijn verstand te maken, ik kreeg na de crèche een VWO-advies, nee, het was mijn fijne motoriek.
Ik ga op Mars, samen met een streng geselecteerd gezelschap top-Bijlonauten, een nieuw Nederland stichten, een opperland waarin we oog en oor voor elkaar zullen hebben. Een land waarin we het geklaag zullen verruilen voor gelach. Het echte Utopia ligt niet op aarde, nee, het komt op Mars.
Ik was er wel aan toe, aan zo’n uitdaging, ik heb hier op aarde zo ongeveer alles gedaan wat een mens maar kan doen. Ik heb 20 jaar blindenvoetbal gespeeld op topniveau, de Alpe D’Huez beklommen, de Mount Everest gedaan, ik ben hier wel klaar. Ik ga.
Niet dat ik genoeg heb van Nederland, o nee, Nederland is het grappigste land ter wereld, maar ik ben toe aan iets nieuws.
Ik ga, met mijn team, dat zal bestaan uit een dwarsdoorsnede van de kleurrijke, Nederlandse bevolking naar de obesitasvriendelijkste planeet van ons zonnestelsel, je hebt er nauwelijks zwaartekracht. Dus heb je op aarde teveel Marsen gegeten, ga mee met mij, naar Mars.
Zie je het voor Je? Nieuwe Oude Pekela, Nieuwe Nieuwe Pekela, Nieuwsteschans. Het Opper-Nederland zal  nieuw en tegelijkertijd vertrouwd zijn, Den Helder komt op Mars net als hier op aarde, te liggen aan het Marsdiep.



De Cultuuroptimist (2012-2013)


Wegens succes is De Cultuuroptimist van cabaretier Vincent Bijlo verlengd! De Cultuuroptimist is een literaire en   theatrale voorstelling met hilarische betogen, ontroerende verhalen, fijne volzinnen en treffende liedjes. Een ongesubsidieerd goede en slimme show, die antwoorden geeft op prangende vragen van deze tijd. “Ik ben een optimist in hart en nieren, in lever en milt, maar mild ben ik niet geworden. Integendeel, ik stel in De Cultuuroptimist harde grenzen.” Bijlo schetst in De Cultuuroptimist de politiek in een kleine gemeente en maakt daarbij gebruik van treffende vergelijkingen met het huidige politieke klimaat. “Wij zijn allen beschaving, al is dit bij sommigen soms met een vergrootglas te zoeken. Dat vergrootglas gebruik ik in De Cultuuroptimist. Ik houd iedereen, links of rechts, dom of blond, blind of doof, dood of levend, tegen het licht. Het is immers het licht dat inzichten schenkt en dat licht, dat zit in ons allemaal.” De Cultuuroptimist is vanaf 12 oktober 2012 te zien in de Nederlandse theaters.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



VERLICHT (2009-2011)


Als u nu nog steeds niet weet waarom dingen zijn zoals ze zijn en lopen zoals ze lopen, kom dan naar Verlicht.
Als u zich zorgen maakt, als u twijfelt aan de zin van alles, kom dan naar Verlicht.

Als u een chronisch lachtekort heeft opgelopen, als uw bloeddruk onder invloed van de dagelijkse ergernissen tot astronomische hoogte is gestegen, als u mensen en dingen niet meer in het juiste licht kunt plaatsen, kom dan naar Verlicht.

Verlicht verlicht de pijn van het zijn.
Verlicht biedt troost, klaart op, verheldert, schenkt inzichten, indringende inzichten.
Verlicht opent ogen,
Verlicht scherpt de geest.

In de wereld van het kijken wordt zo verschrikkelijk weinig echt gezien. We laten ons verblinden door het daglicht van de waan, maar dat is niet het licht waarom het gaat. Het klinkt zwaar, maar toch is Verlicht dat niet. Het klinkt religieus, maar ook dat is het niet. Nee, het is een krachtige, mooie en warme ode aan het leven. “Want straks,” om met Vincent te spreken, “als we dood zijn, is er nog genoeg tijd om van het donker te genieten.”

Luister naar 1 van de liedjes uit de voorstelling:
Papier




MIJN LAATSTE SIGARET (2007-2009)


In Mijn laatste sigaret houdt cabaretier Vincent Bijlo een pleidooi voor een leuker Nederland. Een swingend, vrolijk Nederland, waarin mensen zichzelf minder serieus gaan nemen. Weg met dat eeuwige zware poldergedoe. Weg met die lage luchten, die grijze pakken. Met zijn vrolijke cynisme kan Bijlo alles aan. Licht, lucht, ruimte, dat hebben we nodig! Laten we toch waken voor de oprukkende spruitjes, ze komen terug, hele legers zijn onder aanvoering van de Christenleiders onderweg. Weg met de truttigheid. Niks rookverbod, althans, voor Bijlo niet. Hij paft er gewoon keihard doorheen. "Mijn laatste sigaret, die rook ik pas tijdens mijn eigen crematie, maar ik zal het niet zijn, die daarna de asbak leegt." De voorstelling wordt een ode aan de vrijheid.

KORT DOOR DE BOCHT (2005-2007)


De voeten van de Nederlanders worden steeds groter. Hun tenen steeds langer. Je kan geen stap meer verzetten, of je gaat er wel op een paar staan. Toch blijf ik lopen, dwars tussen al die opgeblazen voeten door. In mijn nieuwe voorstelling loop ik zonder omhaal recht op mijn doel af, kort door de bocht. Geen loos geroep, geen holle vaten, maar duidelijke taal. Ik zal proberen de steeds dieper en breder wordende kloof tussen de mensen te dichten. Nederland is immers vol van wij-zij-denkers, en daar moeten jullie nou maar eens mee ophouden, jullie, zienden. Alles in dit land is namelijk de schuld van de zienden. Ik zal zingen over de vader, die ik niet meer heb, de kinderen, die ik niet heb, de vrouw die ik heb en de idealen die ik ook nog steeds heb. Het wordt respect, liefde en vrede, in deze voorstelling, maar dan niet soft. Dat kan. Als je wilt weten hoe, loop dan met me mee, kort door de bocht. Bijlo, de koning van de ongenuanceerde nuance.

DE ZIENER (2003-2005)


Wie de ziener wil zien, moet komen kijken. Hij zal geluid zien, hij zal beelden horen, hij zal kleuren ruiken, hij zal voelen wat de ziener ziet. De ziener plaatst de wereld in een nieuw perspectief. Hij kijkt dwars door alles en iedereen heen, want het gaat in het leven helemaal niet om zien, het gaat om doorzien. En als je goed luistert, doorzie je meer. Je doorziet onze premier, met zijn stem die maakt dat je, als je hem hoort, je loon al voelt bevriezen. Je doorziet Bush, met zijn gestamel over wereldvrede, kortom, als je goed luistert, hoor je meer. Geen uitzicht leidt in De Ziener tot inzicht. Inzicht, dat Bijlo graag met u wil delen. Wist u bijvoorbeeld dat Osama Bin Laden helemaal niet bestaat? Hoe hij dat weet? Kom luisteren. De Ziener is een actuele voorstelling, waarin Bijlo wordt bijgestaan door een digitale orakelput, waaruit de wonderlijkste geluiden en muziekjes opborrelen.


DE BEURS VAN BIJLO (2001-2002)


Vincent Bijlo is opgenomen in het Corneillehuis,  het "vangnethuis met WAO-functie" waar overspannen kunstenaars tot zichzelf kunnen komen. Maar ook hier heeft de gekte en de privatiseringswoede toegeslagen. De kunstenaars zijn gereduceerd tot "zorgkopers" die met hun persoonsgebonden budget op de "psychomarkt" hun therapie moeten inkopen. Bijlo is naar de zolder gevlucht. Daar speelt hij,  balancerend op een balk,  zijn voorstelling,  "de beurs van Bijlo."


RECENCIES
De Telegraaf, 23 november 2001:
"Vincent Bijlo kraakt harde noten"

NRC, 22 november 2001:
"Bijlo bezingt zijn overgrootvader"

 De Volkskrant, 24 november:
'Kok maakte van socialistische keuken fast food restaurant'

Utrechts Nieuwsblad, 22 november:
"Vincent Bijlo verruilt cynisme voor een zeldzame intimiteit"


Lees hier de tekst van deze voorstelling.

2100 (2000-2001)


Speelt zich af aan de vooravond van onze verhuizing van stad naar platteland. (met geluiden in mp3-formaat.)


Lees hier de tekst van deze voorstelling.

SCHEVE BOMEN (1998-1999)


Een kijke in onze huiskamer. Mijn vrouw is in Barcelona, een weekje op vakantie met een vriendin. Ik dood de tijd met ouwehoeren.

De computer neemt een centrale plaats in. Die heeft immers voor mij de poorten naar de wereld helemaal opengezet.



Lees hier de tekst van deze voorstelling.